Friday, July 6, 2012

Ais Krim Goreng....

Ais Krim goreng memang famous kat Pantai Batu Burok Terengganu..... Masa aku balik kampung aritu kebetulan pegi ke Kuala Terengganu, aku cuba la pegi makan ais krim goreng kat situ tapi mungkin aku salah kedai kot, ais krim goreng tu xkena dengan selera aku lak...... Aku rasa ais krim goreng kat Kpj Ipoh lagi sedap kot hehehe.......

So aku google la kat internet resepi ais krim goreng , mcm2 resepi keluar tapi aku jumpa resepi yang sangat simple. Credit kepada penyumbang resepi tapi aku lupa copy linknya......huhuhu

Kat sini aku nak kongsikan Resepi Ais Krim Goreng Mudah....... 

 
Bahan - Bahan: 
6 keping roti
3 scoop ais krim - perisa kegemaran masing2 
minyak untuk menggoreng

Cara:
1. Letakkan sekeping roti di atas tray/alas, cedok 1 scoop ais krim dan letakkan di tengah2 roti.
2. tutup ais krim dengan sekeping roti lain.
3. Gunakan cawan/acuan berbentuk bulat, tekap di atas lapisan roti tadi sehingga lapisan luar tercerai. Pastikan cawan/acuan tu ngam2 diatas roti tadi tapi tidak terkena ais krim di dalamnya.
4.Ulang langkah yang sama sehingga abis.
5. Sejukkan sehingga beku di bahagian freezer peti ais.
6. Bila dah beku, keluarkan dan terus goreng dalam minyak yang panas sehingga roti kelihatan kekuningan.  
7. Angkat dan terus makan untuk merasai keranguan roti diluar dan sejuk ais krim di dalam.....:]

Selamat mencuba!

2 Komen:

Cik Puan Izan❤ said...

kita pernah buat guna acuan karipap yg besar..tapi aiskrim keluar...hehe

geez said...

Hehe..... kena guna acuan yg besar skit pastu pastikan letak ais krim jgn rapat sgt kt tepi acuan.... ^_^

Post a Comment