Tuesday, July 5, 2011

Nasi Goreng Seafood Bertelur

Minggu ni dan minggu2 seterusnya akan menjadi minggu yang bz bagi aku. Semester baru sudah bermula dan banyak tugas sampingan yang bakal menghantui aku setiap masa... Jadi aku memang terpaksa mencuri waktu untuk update blog aku jika ade masa terluang. Sejak minggu lepas aku nak upload gambar masak2 aku tapi tak berpeluang langsung. Aku dah amik banyak gambar masak tapi asyik terlepas nak upload. Hmm.... kat umah sibuk dengan anak2.... kat ofis sibuk dengan kerja..... bersawang blog aku.... Xde orang singgah sebab tuan umah pun xde..... Aku ingat lepas ni aku nak buat auto publish la bila aku ade masa, baru la nampak macam ade tuan umah blog aku ni.....

Semalam aku untuk dinner aku masak simple je, Nasi Goreng Seafood tapi aku tambah telur puyuh, maka jadilah Nasi Goreng Seafood Bertelur hehehehe...... Semua nampaknya suka. MHN1 pun makan banyak. MHN2 terliur tengok abang dia makan, aku bagi dia rasa skit, terkumat kamit mulut dia mengunyah. Sedap kot...hehehe......
Resepinya aku bantai sendiri tapi kalo nak cuba boleh la....

Nasi Goreng Seafood Bertelur


Bahan2:
2 mangkuk nasi putih

3 ulas bawang putih - ditumbuk

3 biji cili padi - dibelah 2
6 ekor udang

4 ekor sotong

5 biji telur puyuh (optional)

sayur sawi
2 sudu sos tiram

sedikit pati ayam

Sedikit minyak

Garam dan serbuk perasa (optional)


Cara2:

1. Tumis bawang putih sehingga naik bau.

2. Masukkan udang dan sotong, kacau sehingga agak masak.
3. Masukkan telur puyuh, sos tiram, cili padi, pati ayam, garam dan perasa, kacau seketika.
4. Masukkan sawi dan nasi putih, gaul sebati.

5. Hidang ketika panas.



Simple dan sedap!

0 Komen:

Post a Comment