Wednesday, March 7, 2012

Pavlova untuk semua........

Sekali sekala bersiaran bukan beerti jarang menjengah.... Blog aku ni memang agak sepi.... Pengunjung pun berkurang......Ye la aku jarang post entry....Alasannya.....sama mcm sebelum ni...hehehehe.....Tapi atas permintaan ramai rakan pejabatku.....maka aku post la kali ni resepi permintaan ramai yang menggemari Pavlova yang aku buat masa potluck ari tu dan ari ni... First buat tu ramai yang cakap terlebih manis, tapi kali kedua buat, aku kurangkan gula baru la rasanya ok skit.... ^_^. Ramai dah blogger yang buat Pavlova ni dan resepi pun lebih kurang sama je tapi aku refer kepada blog CMG untuk pavlova kali ni cuma kurangkan gula sahaja dan tambah buah - buahan yang berbeza sedikit... Memang sedap....rangup di luar dan macam marshmallow kat dalamnya...... Semua suka.... ^_^

So, ni la resepinya.....

Pavlova


Bahan- Bahan:

4 biji putih telur
1/2 cawan gula halus
2 sudu besar tepung jagung
1 sudu besar cuka
1/2 sudu teh esen vanilla

Topping:
Whipping cream (aku guna yang tin)
Buah - buahan segar ( aku guna kiwi, anggur merah, anggur hitam dan strawberry)


Cara- cara:

1.Panaskan oven pada suhu 150C, sediakan kertas minyak, buat bulatan ikut saiz kesukaan dan terbalikkan. Guna bahagian ini untuk buat pavlova.Ketepikan.
2. Putar putih telur hingga berbuih, masukkan gula sedikit demi sedikit sambil diputar hingga kental dan berkilat.
3. Masukkan cuka makan dan tepung jagung, gaul rata adunan tadi guna spatula sahaja.
4. Masukkan adunan ke dalam piping beg yang dipasang nozel bentuk bintang atau jenis bulat pun boleh. Paipkan bulatan mengikut saiz pada lukisan dikertas minyak tadi, kemudian paipkan sekelilingnya seperti bunga di bahagian atas. Buat sama untuk baki adunan.
5. Masukkan ke dalam oven, turun suhu menjadi 120C dan bakar 1 jam 20 minit.
6. Kemudian biarkan ia sejuk dalam oven.
7. Setelah sejuk, paipkan whipping cream diatasnya dan susun buah - buahan segar mengikut kreativiti anda. Hidangkan segera.

Selamat mencuba!


0 Komen:

Post a Comment