Thursday, October 29, 2009

CUTEST BABY IN WALKER CONTEST

Sempena menyahut cabaran CUTEST BABY IN WALKER CONTEST anjuran ometomei ni, saya dengan ini menampilkan penampilan hebat.... Cutest Faris' s Action in Walker...

Cute tak baby yang dalam walker ni? Baby tomei ni namanya Muhammad Faris Haikal Bin Mohd Helmi yang dilahirkan ke dunia yang serba indah ini pada 25 Ogos 2008.... Sekarang umurnya dah 1 tahun 2 bulan. Walker yang ada dalam gambar tu sekarang dah tersimpan kemas di dalam almari sebab Faris sekarang dah pun pandai berlari huhuhu.... Masa foto ni diambil, umurnya 7 bulan. Jom tengok gaya Faris bersama walkernya itu, ensem tak hehehe....

Faris dengan muka control machonya, bergaya di dalam walker (ala - ala pelumba F1 gitu, baru ramai aweks terpikat huhuhu....)


Sebenarnya hajat di hati x mahu ajar Faris guna walker tetapi hajat tak kesampaian kerana kesian Mak Toknya yang jaga nanti tak boleh buat keje plak nak melayan Faris. So terpaksa la beli jugak akhirnya... Ciri - ciri yang bagus walker Faris ni adalah rodanya yang besar (susah untuk terbalik), bahagian tepi dan depan yang lebar (elak daripada senang terhantuk kat bucu) dan ada 4 stopper untuk kuncikan daripada walker bergerak masa beri makan, mengelap lantai atau keadaan tempat tak sesuai untuk dia bergerak bebas seperti di dapur.

Di sini, suka saya kongsikan Fakta berkaitan Walker menurut beberapa pakar. Boleh la direnungkan ye.....

Menurut Robert Steele, MD

Lebih separuh bayi di antara usia 5 hingga 15 bulan menggunakan ‘walker’. Dianggarkan jualannya setinggi tiga juta setiap tahun. Bayi sangat menyukainya begitu juga ibubapa menggunakannya untuk menghiburkan bayi mereka. Walaubagaimanapun, ‘walker’ adalah salah satu daripada ciptaan paling berbahaya bagi kanak-kanak, menyebabkan kecederaan dan memberi kesedihan setiap tahun.

Terdapat pelbagai jenis ‘walker’ yang berada di pasaran. Ibubapa biasanya menggunakan alasan untuk membiasakan anak berjalan dan sebagai latihan mempercepatkan anak berjalan. Ada juga ibubapa berpendapat menggunakan walker untuk tujuan keselamatan anak mereka. Malangnya, tiada satu pun yang benar.

Menurut beberapa kajian, ‘walker’ boleh menjejaskan perkembangan bayi dan ‘walker’ tidak mempengaruhi masa seseorang bayi itu untuk pandai berjalan. Malah, banyak kajian yang dilakukan mendapati bayi yang menggunakan walker akan melambatkan bayi untuk berjalan beberapa minggu daripada biasa.

Daripada segi keselamatan pula, ramai yang mengetahui mengenainya sama ada buruk atau baik. Menurut fakta, pada tahun 1997, penggunaan ‘baby walker’ telah menyebabkan 14 000 bayi dihantar ke bahagian kecemasan hospital. Malah terdapat 34 kematian disebabkan oleh ‘walker’ dari tahun 1973 sehingga 1998. Kebanyakan kes kecederaan adalah disebabkan oleh jatuh dari tangga.


Sumber: http://parenting.ivillage.com


Ini pula oleh
Dr Alan Greene MD FAAP

Walker boleh menjejaskan perkembangan normal kanak – kanak . Kerana bayi boleh bergerak dengan mudah, memuaskan hati mereka untuk bergerak bebas di atas lantai, dan kebanyakan daripada mereka tidak melalui proses asas yang penting seperti merangkak, menjalar atau lari. Peringkat ini adalah penting untuk meningkatkan kekuatan dan koordinasi.Ramai ibubapa yang berpendapat 'walker' membantu anak mereka belajar berjalan. Sebenarnya, ia adalah sebaliknya; walker boleh mengganggu proses pembelajaran anak-anak berjalan. Selain daripada mengurangkan keinginan untuk berjalan kerana bayi rasa lebih mudah bergerak hanya dengan menggolekkan roda walker, walker juga menguatkan otot-otot yang salah. Bahagian bawah kaki memang bertambah kuat, tetapi tidak pada bahagian yang penting untuk berjalan iaitu bahagian paha dan pinggul bayi.

Sumber: http://www.drgreene.com


Secara kesimpulannya, boleh dikatakan walker membawa banyak keburukan daripada kebaikan. Terpulang pada kita sendiri sama ada mahu menggunakannya atau tidak. Tepuk dada tanya la hati......

Bagi yang belom join contest ni, bleh la berbuat demikian dengan klik di sini. Cepat!! contest tamat 31 Oktober 2009.


Untuk cuci mata, meh tengok aksi - aksi Faris dalam walkernya. (Sekadar sampingan sahaja)


Kena buli dengan abahnya masa saya tengah masak

Senyuman ceria Faris dalam walkernya...

1 Komen:

Orked said...

salam mama faris n faris..

terima kasih ye cz sudi join contest saya..

gud luck tomei..

Post a Comment